GARDEROBEN 2014 | EN LISTE MED UDGANGSPUNKT I MIG

Jeg elsker, at vi har startet et år og at jeg dermed har fået et helt stykke rent papir, der kan se ud på alle mulige måder. Som person begejstres jeg altid for startfasen, hvor alt er muligt og hvor store og små tanker kan udtænkes. Men som med så meget andet, er det helt vildt vigtigt at komme godt fra start og derfor har det taget 100 år og en jul (haha) at finde ud af, hvilke rammer der passer til mig og mit garderobeprojekt her i det nye år.

I min proces hertil har det været en fristelse at være urealistisk hardcore med, hvad jeg måtte og ikke måtte. Og omvendt har jeg af og til haft lyst til bare lade beslutningerne stå åbne og “tage den hen ad vejen”. Selvom jeg nødigt vil indrømme det, så er jeg ikke så systematisk som fx den kære Trine – og selvom virkelig jeg fascineres, inspireres og provokeres, så er der stadig mange skridt for mig at gå før jeg rammer noget, der kan kaldes direkte minimalistisk. Hvis jeg da nogensinde gør det.

For mig har det været vigtigt at huske en ting. At garderobe handler om livsstil og temperament. Og at arbejdsliv, fritidsaktiviteter, bopæl og et evt. familieliv betyder sindssygt meget for, hvad man har brug for og ikke mindst lyst til at trække i om morgenen. Så når jeg sætter dagsordenen for mit projekt er det rigtig meget med henblik på “hvem Thea er”. Samtidig holder jeg sindssygt meget af de forandringer som blogging, garderobe-ombygning og flere års minimering af min materielle beholdning har medført og jeg har virkelig lyst til at tage nye og flere skridt i den retning.

Minimalisme er ikke et mål i sig selv for mig. Og hvis du kom hjem til mig ville du måske endda blive lidt skuffet – for der er faktisk ret mange ting – men efterhånden ikke flere end jeg bruger nogenlunde jævnligt. Som generalist og tenderende “maximist”, der gerne spreder sig ud over mange ting, er minimalisme er værktøj til at finde ind til det essentielle. Jeg holder aldrig op med at kunne se mulighederne i det meste eller at have lyst til ind i mellem at købe 100 nederdele eller basisbluser – det ligger dybt forankret i, hvem jeg er. At jeg kan have store armbevægelser. At jeg let begejstres. Men det essentielle er kun at bruge de store armbevægelser eller den oprigtige begejstring, når det giver allermest mening. For selvom jeg altid godt har kunnet lide meget, så har jeg aldrig følt mig så fri, nu hvor jeg har fået færre og væsentligt bedre ting. Det dér med “lidt men godt” har virkelig grebet mig. For mig giver det overskud, en frihed og en “åbenhed”, som jeg ikke havde før. Og det har jeg taget med mig i mine tanker omkring køb og forbrug i 2014.

Så da jeg startede processen med at finde ind til det essentielle, var det helt vildt vigtigt, at jeg tog udgangspunkt i noget konkret. For at starte et sted, valgte jeg at visualisere de favoritter, som har kendetegnet min hverdagsuniform de sidste tre måneder. Til trods for at min hverdagsuniform har været præget af mit forhenværende job, er det helt sikkert stadig de ting, jeg bruger allermest denne vinter.
hverdagsfavoritter

Selvom tøjet er uhyrligt praktisk og konfortabelt anlagt, så rummer det lige netop nogle af de elementer, jeg efter nøje iagtagelse har fundet ud af, at jeg elsker og befinder mig utrolig godt i. Jeans, bikerstøvler, oversize overdele af forskellig art, lange eller oversize cardigans samt volumiøse uldtørklæder. Alle er de kendetegnet med at være ret enkle i sig selv.

Jeg har herudover de sidste par måneder været i gang med at skrive de ting ned, som jeg igen og igen har vendt tilbage til, at jeg gerne ville opgraderer min hverdagsuniform med. Her endte jeg med følgende ting:

2014-update

– Oversize blazer i uld
– Øreringe fra Line & Jo (som jeg har ønsket mig i årevis)
– Hverdagstaske i mellemstørrelse – gerne Balenciaga First
– Sneakers
– Læderleggings
– Oversize top med peplumkant
– Buksedragt der både kunne bruges til pænt og praktisk brug
– Den perfekte t-shirt
– Herrebukser eller chinos

Listen var ikke et endeligt bud på, hvad jeg slavisk skulle anskaffe mig i 2014, men nærmere en indikation på ting, som jeg umiddelbart enten har brug for eller ønsker mig rigtig meget. Jeg har lavet listen, fordi et garderobe projekt skal rumme en frihed til rent faktisk at være den man er – ikke den, man tror man er. Derfor kan det virkelig anbefales bare at give sig selv plads. Jeg har aldrig formået at skrive ned, hvad min 100 % drømme garderobe skal indeholde, for jeg vil nemt kunne ende med en garderobe, der bar præg af bestemte koncepter fremfor at den tog udgangspunkt i mig og mine hverdags-behov. Ligesom jeg kom til i 2012, hvor jeg lod mig kraftigt (lidt for kraftigt) inspirere af den franske garderobe med små jakker, striber og den slags. Jeg tror, at det fungerer for nogen at lave et facitliste på forhånd, men desværre ikke for mig.

En anden ting, der indikerer noget om, hvad jeg ønsker mig og evt. har brug for, er den liste jeg delte med jer sidste år. Nemlig listen over de ting, jeg aldrig har fået købt eller som jeg anser som ultimative drømmekøb. Og netop de ting, jeg ønsker sig allermest, har jeg ligeledes valgt at vende tilbage til. Lige pt. ser den ud som følgende:

listen2014

Fra listen havde jeg ved 2013’s udgang kun anskaffet mig tunikaen fra Isabel Marant, som jeg stadigvæk er i overvejelser omkring – men som må stå sin prøve til sommer. Visse af tingene holder jeg fast øje med på Trendsales og Ebay, hvor andre bare står der for en dag at blive rykket frem i køen og eftersøgt / eller sparet op til.

Jeg har bestemt mig for, at 2014 skal være et år, hvor jeg får indhentet langt de fleste af mine drømmekøb. Og hvorfor så det? 1. Fordi det er dumt ikke at gå efter guldet. 2. Fordi man må regne med at de sande drømmekøb er dem, der bliver knuselsket og som får lov til at ende deres dage i garderobe. 3. Fordi det er slut – jeg mener HELT SLUT med klatkøb.

Med udgangspunkt i 2 ting – 1. Mine umiddelbare behov/ønsker for opgradering af hverdagsuniformen samt 2. mine ultimativedrømmekøb har jeg derfor kreeret nedenstående bud på, hvad der kunne ende i min garderobe i 2014. Der er ikke tale om shoppeliste, der skal følges slavisk og afkrydses, men jeg har bare heller ikke haft lyst til at købe i øst og vest. For at holde mig til et mindre antal køb har jeg faktisk brug for et eller andet udgangspunkt. Jeg anser listen for relativt gennemarbejdet – med det forbehold, at man reelt set ikke kan forudse sine behov et helt år frem, og derfor tør jeg godt offentliggøre den 😉

2014-listen

Listen er kan opdeles i følgende underkategorier:

PRAKTISK
– Ternet rød/sort flannel skjorte
– Sorte jeans
– Den perfekte t-shirt
– Grå strik fra Aiayu
– Sneakers
– Birkenstocks
– kraftigt læderarmbånd

samt

– mellemstor hverdagstaske i sort læder
– ny lille pung i sort

PÆNT
– Oversize silke bluse
– Silke-blonde shorts (ikke dem på billedet – jagter et helt bestemt par, der er udgået:-/)
– Boyfriend blazerjakke i uld
– Herrebukser
– Ballerinaer

FEST & SMYKKER
– Lang kjole til sommerbryllup
– Klassiske stiletter
– Line & Jo øreringe
– Oversize sølvring
– Draperet kjole med lange ærmer

Herudover er følgende i overvejelserne:
– Læderleggings
– Lang cardigan af god kvalitet
– Feminine sandaler
– En ny sort skjorte med lange ærmer
– En ny varm vinterparka
– Nye haremsbukser

Og nu til de helt konkrete “shopperegler” .

SHOPPEREGLERNE FOR 2014
1. Lidt, men godt
2. Max. 25 køb, basiskøb og træningstøj tæller ikke med, men jeans, t-shirts og den slags tæller med.
3. Basiskøb udgør undertøj, strømper/strømpebukser samt basistoppe uden ærmer
4. Hvis jeg taber mig de 15 kg som jeg håber udløses yderligere 5 køb til listen, idet sådan et vægttab vil kræve lidt ekstra luft.
5. For hvert 2. fejlkøb foretaget i 2014, der videresælges, udløses et nyt tilladt køb.
6. Økologi, etik og secondhand er fortsat i højsædet – særligt når det kommer til basistøj, t-shirt og strik, da der her findes rigtig gode alternativer.
7. Neglelakker tæller med i regnskabet
8. Alle slags smykkekøb tæller med
9. Gaver tæller kun med, hvis de fremgår af listen.

Mine regler er kendetegnet ved både at være mere frie og samtidige mere stramme end sidste år. Grunden til at 2 videresolgte fejlkøb giver et nyt tilladt køb er simpelthen for at være helt realistisk, men samtidig ikke bare lukke øjnene for den slags. Og da der pt. er ukendte faktorer i mit liv som kropsvolumen og arbejdsliv er der brug for at sætte lidt rummelige rammer fra starten af. Jeg synes personligt, at rammerne er et godt bud på en balance mellem frihed og ansvar – og som fremfor alt skulle være nogenlunde realistiske at overholde.

Planen er, at mine køb vil få deres egen fane, så at I kan følge med undervejs. Derudover vil jeg løbende udgive behovs- og ønskelister for de forskellige årstider året igennem.

VINTEREN UD
2013 er nu afsluttet og jeg har fået købt mine tre musthaves fra AW13 (støvler, strik og turban-hue.) Jeg nåede i december måned at købe en buksedragt fra Ganni, som desværre var for lille. SUK! Jeg har undtagelsesvist valgt at beholde den, da jeg fandt den til en sindssygt godt pris, men har taget konsekvensen af det. Jeg køber derfor ikke tøj i januar og måske heller ikke februar – kun en blazerjakke og en enkelt T by Alexander Wang t-shirt, hvis de dukker til den rigtige pris i den rigtige version. Lidt forenklet; jeg køber ikke mere tøj før jeg har en vægt, der er relativt stabil i den lavere ende altså. Om jeg må købe de ting, som jeg fast holder øje med på trendsales er jeg lidt i tvivl om. Jeg har valgt fortsat at holde øje, da tingene kun en sjældent gang i mellem dukker op.

Det betyder ikke, at jeg ikke har tænkt mig at købe noget – jeg fokuserer blot på nogle af de andre områder og det er på mange måder win-win. Det er nemlig det perfekte afsæt for “lidt, men godt”. Derfor er det Line & Jo øreringene og en ny lille pung, der pt. står øverst på listen. Faktisk har jeg allerde slået til på en af tingene, som blev fundet til en fabelagtig pris 🙂

Det var hermed mine mange, mange ord og tanker omkring 2014. Hvad tænker I?

15 thoughts on “GARDEROBEN 2014 | EN LISTE MED UDGANGSPUNKT I MIG

  1. Interessante tanker 🙂 Jeg ville aldrig kunne holde mig til et bestemt antal items, men er altid imponeret over folk der kan. På den anden side, så er jeg glad for det tøj jeg køber (og synes ikke det er forfærdelig meget 😀 ), og får det næsten altid solgt videre, når jeg ikke længere bruger det.

    Forresten, ved du hvor den fine sorte peplum-bluse er fra? 🙂

    1. Tusind tak for din søde kommentar! Det lyder som om, at du har meget godt styr på, hvad du køber og ikke lader tingene blive i garderoben, hvis de ikke bliver brugt. Jeg sælger også altid mit videre, magter ikke at have en masse liggende, der bare roder og forvirre 😉

      Peplumblusen er desværre en gammel sag fra Rodebjer, der er flere sæsoner gammel og ret umulig at opdrive 😦

  2. Hurra, hvor jeg elsker sådanne indlæg! Jeg er selv ved at lægge sidste hånd på både min shoppeliste og -strategi, og jeg suger al den inspiration jeg kan til mig! 🙂

    Det virker som nogle gode overvejelser du har gjort der, og så kan jeg godt lide, at du har medtaget kategorien “Overvejelser”. Jeg har lavet en liste med de items jeg bare SKAL eje i år (En Alexander Wang Rocci Bag, en ny læderjakke og lignende), og en liste med “Mine overvejelser”, altså de items jeg lige skal “smage lidt på” før jeg er helt sikker! Og du har helt ret – Man skal huske sig selv: Passer det givne item ind i ens eksisterende garderobe? Er det anvendeligt i hverdagen i forhold til job eller studie, og hvad med familieliv! Jeg er tænker stadig, i større grad, over at (nogle af) de items jeg køber, skal kunne passe ind i en mere corporate garderobe, hvilken jeg formentlig er nødt til at besidde, når jeg, engang er færdiguddannet.

    1. Tusind tak, søde Ida! Jeg elsker elsker personligt også den slags indlæg – synes der er rigtig meget godt at hente hos andre. Glæder mig til at læse dine tanker 🙂

      Det lyder til, at du har ret godt styr på, hvad der som minimum skal lande i din garderobe. Jeg synes faktisk ike, at jeg har tydelig omkring, hvad der var mine ultimative musthaves her i 2014 i dette indlæg. Det har jeg til gengæld i fanen “Shoppingstatus 2014”, hvor jeg listet mine konkrete behov, jeg indtil videre kender til samt mine ultimative ønsker i år.

      Kan jeg godt forstå, at du tænker fremtiden ind i dine køb – det gør jeg også. Særligt hvis der er tale om en taske eller lignende, som jeg kommer til at have i 5 år+. Jeg synes dog, at det kan være lidt svært, når reelt set ikke ved, hvad jeg ender med at bruge mit arbejdsliv på. Jeg har lært rigtigt meget af de sidste måneders vikariat, jeg havde. Både at man har brug for at have en bredde i garderobe og at god basis er og bliver en lifesaver. Og ja, at der skal lækre detaljer til at gøre det sidste.

  3. Helt fantastisk godt og inspirerende indlæg, Thea. Tak for det.

    Det er sjovt at se hvordan andre gør. Jeg lægger sjældent planer ved årets begyndelse, da jeg følger sæsonerne og dermed har 1/3 del af min planlægninsperiode tilbage, førend jeg starter på ny den 1. Marts. Derfor giver det heller ikke særlig meget mening for mig at gøre status på nuværende tidspunkt, synes jeg. Omend jeg igen er ved at overveje om jeg synes det giver bedre mening at lade perioden løbe over at år og så gøre status halvvejs og ved årets slutning.

    Jeg kan godt lide at du har delt listen op i ting du helt sikkert skal have og overvejelser. Det har jeg selv ladet mig inspirere af, og det har givet en hvis ro fordi jeg kan se hvor lidt jeg virkelig føler jeg mangler. Og hvad der bare er prikken over iet.

    Ud fra hvad jeg kender til dig synes jeg også det giver god mening, at du ikke har en slavisk liste, men et udgangspunkt. Jeg tror netop det er vigtigt at man lader det være en statisk proces, fordi behov kan forsvinde og nye opstå.

    1. Jeg synes du skal ændre det så vi alle kan følges ad. Der er altså også noget nærmest terapeutisk i at gøre status når et år slutter 🙂

    2. VELKOMMEN TILBAGE 🙂

      Og tusind tusind tak for de søde ord – jeg er virkelig glad for, at du kunne lide indlægget. Det blev virkelig langt, hva?;-)

      Jeg kan egentligt godt forstå, at følger sæsonerne – det giver på mange måder god mening. Jeg må bare indrømme, at jeg er typen, der altid er på vej ind i den næste sæson og derfor giver det mening for at begynde at fokusere på foråret så småt allerede nu. Det er lidt tideligt, ja, men udsalget er bare den oplagte sæson for mig at hukke til på forskellige ting. Som da jeg fx købte min vinterfrakke i august. Giver det mening?

      I det her indlæg har jeg faktisk ikke delt op i behov og ønsker – jeg har kun formet en overordnet liste over ting, jeg på nuværende tidspunkt godt kunne forestille mig flyttede ind i garderobe. Hvis du kigger under fanen “Shoppingstatus 2014” kan du se en rigtig opdeling – her det planen, at jeg vil redigerer behovs- og ønskelisten løbende. Det er absolut kraftigt inspireret af Trine, men jeg synes, at det giver så god mening at have det derinde fremfor, at jeg udgiver 117 indlæg, hvor jeg opdaterer igen og igen 🙂

      Planen er absolut at 2014 skal være et år, hvor det primært er de sunde behov, der råder. Og at jeg igen og igen udfordrer mig selv på bare at rydde det væk, jeg rent faktisk ikke bruger. Men der er altså stadig lige nogle skridt foran mig 🙂

      1. Tak for de pæne ord, damer. Jeg skal overveje det. Jeg plejede faktisk at gøre som I, men syntes det gav bedre mening at følge sæsonerne. Det gør det måske ikke længere. På den ene side er jeg også hurtigt videre – men ikke i år, så jeg er slet ikke klar til sommertøj endnu og har således købt en uldsweater og lange støvler denne måned. Og kunne godt finde på at slå til hvis jeg finder en klassisk, sort vinterfrakke til en god pris.

        Jeg må lige kigge på din shoppeliste ved lejlighed. Jeg har bare min på computeren, men måske det giver mening at lægge den op på bloggen også.

        Jeg er i øvrigt på samme hold som dig ift. at få ryddet yderligere ud og få fokus på reelle behov. Men jeg synes også det er svært. Fjernede ellers en del fra garderoben forleden men har stadig 76 stykker tøj. Og da jeg kan se jeg kun bruger under halvdelen af det på fast basis synes jeg egentlig stadig det er for meget. Jeg bruger bare stadig det resterende tilpas ofte til at jeg kan forsvare at have det, synes jeg.

        – du skal i øvrigt ikke beklage længden på dine indlæg – jeg nyder dem!

  4. Det er sjovt og interessant at få lov til at være i dit hoved i den grad man er det i et indlæg som det her, det siger enormt meget om hvordan du er, hvor du gerne vil hen og hvad du udstråler med dit tøj.
    Jeg synes du er ekstremt velovervejet, mere end jeg synes du giver dig selv kredit for, måske du ikke helt kan se hvor meget du har rykket dig det sidste stykke tid. Det skriger stadig Thea, men i en virkelig målrettet udgave.
    Jeg er virkelig spændt på at se hvor du er om et par år.

    Jeg kan rigtig godt lide de regler du har sat op for dig selv. Specielt ideen med 5 ekstra køb hvis du taber dig det du har brug for, dine tanker om fejlkøb og ikke mindst det faktum at du vil købe de ting som passer alle størrelser først, er virkelig en god ide, og ikke mindst til inspiration for rigtig mange. Sidste år stod jeg selv i samme situation og vidste ikke hvordan eller hvornår min krop ville være der hvor jeg atter kunne begynde at lave langtidsholdbare køb. Jeg startede desværre for tidligt, troede jeg kunne regne ud hvordan min krop ville ændre sig og det resulterede i nogle fejlkøb – ikke lige så mange som efter den første graviditet, men alligevel nok til at det irriterede mig. I år satser jeg op ikke at lave fejlkøb overhovedet. Jeg synes jeg kender mig selv så godt nu at det brude være muligt, og jeg er heller ikke så desperat som jeg har været. Min garderobe skriger ikke på nye køb så jeg forstiller mig at jeg kan klare mig uden nyt til eg finder den rigtige version.

    Åh, jeg glæder mig til 2014, det bliver så spændende at efterleve de mange store tanker.

    1. Hvor er du bare sød, altså 🙂 Og jeg er enig med dig i, at der er sket en hel del efter jeg gik all-in på både blog og garderobeprojekt – men altså, jeg stadig et lidt af en kaotisk type ind i mellem. Der skal mere end pæne polyvores til at rette op på den slags, hehe… Og så er jeg spændt på om jeg kan leve op til dit indtryk, når vi mødes irl 😉 Når det er sagt, er jeg helt sikker på, at jeg kan takke din vilde systematik for at udfordre mig igen og igen!

      Det er ved at gå op for mig, at garderobe- og stilprojektet har betydet en meget markant ting. Nemlig at min stil er blevet meget mere tydelig end den var for et år siden. Selvom det er en smule overfladisk, så er det virkelig fedt at have den at skære ind til benet med, når der endnu engang bliver ryddet ud af garderobe. Og hvis den ellers ikke ændrer sig i alle mulige sære retninger fremover, så må det altså være en god investering rent økonomisk og miljømæssigt.

      Jeg er rigtig glad for, at du synes, at reglerne giver mening. Det var virkelig en udfordring at finde en ramme, hvor der både var plads til forandringer og hvor barren var sat relativt højt alligevel. Du har virkelig ret i, at den bedste regel er, at jeg ikke må købe tøj i forkerte størrelser lige nu. Jeg har bare alt for meget liggende i forvejen, der venter på forår og – 15 kg. Og jeg behøver ikke ligefrem mere på lager.

      En ting jeg ikke var skarp nok omkring i indlægget var i min skelnen mellem ønsker og behov. Men det har jeg ændret på under fanen “Shoppingstatus 2014”. Det er sjove er, at jeg faktisk synes, at 25 ting er mange, når man kigger på sådan en oversigt. Det bliver lidt uoverskueligt og svært helt at mærke, hvad jeg rent faktisk skal fokusere på lige nu. Derfor har jeg lavet en midlertidig “behovsliste” samt en “ønskelistens top 5”. Det er meningen, at de skal ændre sig i takt med, at behov opfyldes og ønsker ændres eller indfries. Samtidig håber jeg, at jeg i 2014 rent faktisk primært køber det, jeg har brug for. Det mest optimale ville virkelig være, hvis jeg kunne holde mig på 20 køb inkl. træningstøj, men det er vist ikke helt realistisk. Men man kan lige så godt presse sig selv mest muligt fra starten af, så jeg ikke klatter købene væk og så jeg måske endda kunne komme under max.

      Jeg er vild med din udtalelse om ikke at lave fejlkøb i år – den vil jeg holde dig op på 😉 Ej, jeg tror, at du har ret i, at det burde være realistisk! Selvfølgelig kan der stadig ske hjerneblødninger, men med så lille og fin en garderobe som din, så opdager du sikkert hurtigt, når noget falder helt forkert ud.

      Jeg er helt enig – 2014 bliver et godt og spændende år 🙂

      1. Det skal jeg nok gøre – lover at holde skarpt øje med dig 🙂

        Btw. kan jeg tydeligt se på besøgstallene, at du er blevet en lille “kendisblog”! Tillykke med det fine interview og titlen som ugens blog!

Skriv en kommentar